5 horecatrends voor 2018

Aan het begin van het jaar vliegen de horecatrends je om de oren. We hebben de voorspellingen van diverse horeca experts en trendwatchers gevolgd en dé 5 trends voor  je op een rijtje gezet.

  1. Opkomst van millenials

    Millenials (geboren tussen 1980 en 2000) zijn de nieuwe generatie horecagasten die een groot aandeel hebben in de horecatrends. In de hotelmarkt zijn millenials bijvoorbeeld goed voor 30% van de wereldwijde hotelovernachtingen. De verwachting is dat dit in 2020 50% zal zijn. Ook komen de millenials van alle generaties het vaakst in restaurants: 29% eet minstens één keer per week buiten de deur. De millenials vragen om een specifieke benadering. Ze hebben een duidelijke voorkeur voor sfeer en beleving in een omgeving waar ze zich thuis voelen. Belangrijke ‘levensbehoeften’ van de millenial? Een volle telefoonbatterij en wifi. Maar ook oogstrelend eten, homemade producten en creatieve, innovatieve horecaconcepten die Instagram waardig zijn.

  2. Belang van data

    Door het verzamelen van data krijg je beter inzicht in wie je gasten zijn, hoe ze zich binnen je locatie bewegen, waar ze vandaan komen, wat hun voorkeuren zijn en ga zo maar door. We willen steeds meer, sneller en het liefst ook nog op maat voor ons gemaakt. Stem je service dus af op de persoonlijke voorkeuren van je gasten en stuur ze persoonlijke tips of aanbiedingen op hun mobiele device. Mensen schrijven steeds meer over je bedrijf op kanalen zoals social media en reviewsites. Het is dus van belang om deze data te verzamelen en patronen te herkennen, maar ook om hier continu op in te spelen om je product en service te verbeteren.

  3. Unieke concepten

    Veel ondernemers volgen de trends zo op de voet, dat soortgelijke concepten als paddenstoelen uit de grond schieten. Het nadeel aan trends op dit gebied, is dat ze ook vaak snel weer voorbij gaan. En in 2018 willen we geen eenheidsworst meer. Om hospitality naar een hoger niveau te tillen, moet je als ondernemer een verrassend concept neerzetten maar wel met een unieke identiteit die past bij jou en je gasten. De ultieme beleving bestaat uit een combinatie van gerechten, presentatie, omgeving en service. Wees onderscheidend in je uitstraling en zorg dat je bezieling te voelen, te horen, te ruiken en te zien is in je zaak. Versterk je concept door middel van storytelling.

  4. Pop-up

    Het pop-up fenomeen is niet nieuw maar wel steeds meer in opkomst. Een pop-up is een tijdelijk horecaconcept zoals een bar of restaurant, waarmee je op een efficiënte manier je gasten kennis laat maken met een nieuw concept of product. Hiermee verras je jouw gasten en kun je de populariteit van je nieuwe idee eerst testen. Let wel op dat pop-up horeca ook moet voldoen aan dezelfde wet- en regelgeving als reguliere horecabedrijven.

  5. Persoonlijk contact en huiselijkheid

    Ook al heb je alle bovenstaande punten helemaal voor elkaar, zonder betrokken medewerkers is dat succes slechts van korte duur. Gasten zijn erg gevoelig voor een persoonlijke benadering en huiselijkheid. Ze willen onderdeel van een community zijn en gelijkgestemden tegenkomen in een huiselijke omgeving. Gezien, gehoord en verrast worden. Herkenning en gastheerschap als tegenhanger op de ‘fast casual’ ketens.

Wil jij ook klaar zijn voor de horecatrends en meer weten over het verhogen van klantbeleving in jouw zaak met muziek, beeld, geur en data? Neem contact met ons op, we adviseren je graag.