‘Als warme broodjes over de toonbank’

Je loopt door een winkelstraat en de geur van versgebakken broodjes komt je neus tegemoet. Voor je het weet sta je in de bakker een kraakvers croissantje af te rekenen en een Italiaanse koffie, want deze typische geur deed je verlangen naar een kopje zwart goud. Herkenbaar? We schreven het al eerder: geurmarketing beleeft een opmars, maar waarom is geur nou juist zo effectief om in te zetten als marketinginstrument?

Geur trekt aan
Geur is het sterkste zintuig van de mens en een aangename geur brengt positieve associaties met zich mee. Een eigen geur van een kleding merk, oma’s appeltaart of de geur van koffie die gezet wordt in de ochtend. Het zijn allemaal voorbeelden van geuren die ons gelukkig kunnen stemmen. Een aantrekkelijke geur koppelen aan je merk kan de herkenbaarheid vergroten en zelfs een gevoel van verlangen opwekken.

Geur verhoogt de waarde
Een lekkere geur kan de waarde van je product vergroten en van invloed zijn op een aankoopbeslissing. Je stapt eerder ergens naar binnen waar het lekker ruikt, dan waar er vervelende aroma’s je neus binnendringen. Een plek of winkel zal zakken in waarde, als het er niet aangenaam ruikt. Denk er maar eens aan hoe je jouw reuk inzet om te beoordelen of iets bedorven is (waarde daalt) of hoe een eigen geur van een kledingmerk een extra luxegevoel met zich meebrengt (waarde stijgt).

Geur wekt herinneringen op
Niet alleen zorgt geur voor positieve gedachtes over je merk of product, de loyaliteit wordt ook verhoogd. Geur is namelijk sterk verbonden met herinneringen. Sterker nog, door geur blijft een herinnering langer in stand. Het reukorgaan zorgt voor een directe en instinctieve reactie van de hersenen en het brein reageert al voordat je begint met nadenken. Bijzonder niet? Soms word je zelfs herinnert aan iets waarvan je dacht het allang vergeten te zijn. Ga maar eens na hoe emotioneel en gedetailleerd je kunt terugdenken aan een mooi moment uit je leven als je een bepaalde geur ruikt.

Geur is de kampioen in herinneren en aantrekken. Je kunt je dus voorstellen wat voor effect geur kan hebben in combinatie met jouw product of dienst. De ervaring en beleving van jouw merk wordt door geur intensief beïnvloed en zorgt voor blijvende herinneringen. Maak indruk door de juiste ambiance te creëren en behoud een emotionele band met je gasten of klanten. Nu snap je waar de uitdrukking ‘als warme broodjes over de toonbank’ vandaan komt. Meer weten over wat geur voor jouw onderneming kan betekenen? Neem dan contact met ons op!