Combineer de digitale en fysieke winkelervaring met narrowcasting

De cijfers van een recent onderzoek (Baromètre Smart Retail 2019) liegen er niet om: 23% van de consumenten zoekt een product eerst online en een overweldigende 73% koopt uiteindelijk in de fysieke winkel. Ga de strijd om aandacht te trekken van winkeliers aan en combineer de digitale en fysieke winkelervaring. Eén manier die hier aan bijdraagt én een unieke beleving creëert is narrowcasting.

Geloof in de kracht van een echte winkelervaring. Met narrowcasting, ook wel digital signage genoemd, trek je direct de aandacht van jouw klanten en leid je ze jouw winkel in. Met als gevolg een beter merkimago, een verhoging van de (impuls) aankopen, een positieve wachttijdsbeleving en meer omzet. Bovendien wordt hierdoor niet alleen de grootte van de winkelmand beïnvloed, maar ook welke items hier in zitten.

Beeld wordt door de hersenen 60.000 keer sneller verwerkt dan tekst. Niet gek dus dat 42% van de consumenten de voorkeur geeft aan winkels met digital displays en 38% van de shoppers vaker terug keert.

Maar waar moet je op letten bij het inzetten van narrowcasting in jouw winkel?

Content
Zorg dat je duidelijk voor ogen hebt wat je wilt communiceren op de schermen. Bedenk hierbij dat je meer beleving creëert met bewegend beeld dan stilstaand beeld. Houd de boodschap kort, 15 seconde per item is lang genoeg.

Een groot voordeel aan narrowcasting is dat je altijd relevante en actuele content kunt tonen. Met een aanbieding voor zomerse artikelen op een regenachtige dag sla je de plank volledig mis. Een goed CMS systeem heeft ongekende mogelijkheden om bepaalde aanbiedingen te tonen op basis van bijvoorbeeld de temperatuur, de voorraad of het tijdstip. Zo bereik je jouw doelgroep pas echt op het juiste moment!

Locatie
Maak het jouw klant zo eenvoudig mogelijk door aanbiedingen of productdemonstraties op schermen te tonen die dichtbij de producten staan opgesteld. Zo wordt het onnodig lang zoeken door klanten naar het desbetreffende product vermeden en verhogen de impulsaankopen. Vergeet niet dat een scherm het meest opvalt als deze op -of net onder- ooghoogte is geplaatst. Vanuit de oertijd, door het zoeken naar voedsel, zijn wij namelijk gewend om iets naar beneden te kijken. Heb je vaak lange wachtrijen in jouw winkel? Plaats de schermen dan achter de kassa om ervoor te zorgen dat wachttijden tot 35% korter aanvoelen.

Wist je dat je met digitale stoepborden voor jouw winkel en etalageschermen tot 150% meer voorbijgangers je winkel binnen krijgt? En dat voor 29% van het winkelend publiek het de etalage is die hen het vaakst de winkel binnenlokt? Zo maak je van een loper een koper!

Meet de resultaten
Geen winkel is hetzelfde dus wees niet bang om met content te experimenteren en de verkopen te meten om te kijken wat bij jouw doelgroep het beste aanslaat. Door de verkopen te meten zijn retail professionals er achter gekomen dat 69% van hun klanten trouwer zijn geworden sinds er digitale schermen in de winkel zijn.

Zorg voor een professionele leverancier
Naast bovenstaande tips is de hardware natuurlijk van het grootste belang. Een professionele leverancier zoals DDJ Media die gespecialiseerd is in narrowcasting helpt je graag met de keuze voor het merk, de afmeting, het aantal schermen en nog veel meer. Desgewenst verzorgen onze motion graphic designers in samenspraak met jou de creatie van de content. Je hoeft ook niet om te kijken naar installatie en onderhoud: wij zorgen ervoor dat je content altijd draait en up-to-date is.

Wil je meer weten over de mogelijkheden van narrowcasting in jouw winkel? Neem contact met ons op of lees hieronder onze infographic.

Infographic narrowcasting