De supermarkt van de toekomst

Hoe kopen wij in de toekomst onze producten? Verschuiven onze aankopen meer naar online of blijven we de winkel bezoeken? En hoe speel je hier als retailer op in?

Wij delen graag enkele prikkelende toekomstgerichte stellingen uit onderzoek van IGD en The Consumer Goods Forum over de toekomst van de fysieke voedingswinkel:

Meer focus op klantenservice
Met goede klantenservice maak je het verschil. In fysieke winkels wordt steeds meer aandacht besteed aan de behoefte van de individuele klant. Door technologische ontwikkelingen komt er steeds meer klantinformatie beschikbaar. Zo kunnen medewerkers de kans grijpen om iedere klant te inspireren en informeren.

Robots nemen het over
Robotisering maakt een supermarkt efficiënter. Het gaat steeds meer om het vinden van de juiste balans tussen automatisering en menselijke interactie. Wanneer robots routinetaken in de winkel oppakken, hebben medewerkers meer tijd om aandacht te besteden aan klantenbeleving en interactie.

Meer specialistische winkels
Doordat klanten steeds meer online shoppen, zullen retailers minder en kleinere winkels nodig hebben. Grote retailers moeten hun investeringen verdelen over meerdere kanalen waardoor er minder te besteden is aan nieuwe winkels. Hierdoor ontstaan er kansen voor specialistische winkels die inspelen op specifieke behoeften van de consument.

Minder promoties
De impact van promoties neemt af door de grotere prijstransparantie online en de groei van abonnementsmodellen. Denk aan de welbekende maaltijdboxen. Klanten zoeken minder naar kortstondige acties en verwachten juist een stabiel lager prijsniveau. Voordeel voor jou als retailer is dat door minder promoties, het bevoorraden efficiënter zal worden.

Jawel,  de fysieke winkel overleeft!
Ok, we kunnen er niet omheen, e-commerce blijft groeien. Toch houden shoppers genoeg redenen om de fysieke winkel te bezoeken. Of dit nu gaat om aanvullende boodschappen, spullen die ze direct nodig hebben of omdat ze nou eenmaal graag winkelen. Het merendeel van de winkelaars houdt er simpelweg van om producten te kunnen zien, ruiken en voelen. Ook de voldoening om iets meteen mee te kunnen nemen zit in onze aard. Dus retailers, zorg dat je inspeelt op deze emotionele behoeften en bied je klanten een unieke winkelervaring!

Advies over het het verhogen van je klantbeleving door muziek, beeld of geur? Neem contact op voor een vrijblijvend advies.