December trekt consument terug naar de winkel

Met de feestdagen in het vooruitzicht is dit dé periode om consumenten in je winkel te krijgen. Nederlandse consumenten winkelen rond de feestdagen relatief vaker in de fysieke winkel. Dit komt voornamelijk door de extra investeringen van retailers in winkelbeleving, blijkt uit onderzoek van Deloitte naar decemberaankopen.

Uit het Europees onderzoek blijkt dat Nederlanders drie keer meer waarde hechten aan kerstsfeer in winkels dan consumenten in andere Europese landen. Ook verwacht een derde dat retailers in december investeren in winkeldecoratie, terwijl dat percentage in de rest van Europa veel lager ligt. “Het is opmerkelijk om te zien dat we in de feestmaanden meer voorkeur geven aan de fysieke winkel ten opzichte van de rest van het jaar”, aldus retailexpert Wesley Snoers van Deloitte.

Driekwart van de Nederlandse consumenten koopt sinterklaas- en kerstcadeaus in fysieke winkels en bijna de helft winkelt online. Opvallend is dat vooral speciaalzaken en traditionele lokale winkels populair zijn bij de Nederlandse consument.

De belangrijkste reden om online te winkelen is de thuisbezorging, blijkt verder uit het onderzoek. Om er zeker van te zijn dat cadeaus op tijd in huis zijn, is de helft van de Nederlandse consumenten bereid om gemiddeld zeven euro voor bezorgkosten te betalen tijdens de feestdagen.

De waarde van online moet dan ook niet onderschat worden, vooral in combinatie met de fysieke winkel, zegt Deloitte. “Bijna een derde van de aankopen in de winkel worden nog altijd beïnvloed door online activiteiten zoals vooraf browsen voor inspiratie. Opvallend is dat consumenten vooral de websites van retailers raadplegen. Retailers moeten dus zorgen dat ze hun zaken online ook op orde hebben, consistent met het aanbod en promotie in de winkel.”