Essentiële inzichten over de Nederlandse consument

Het is voor iedere retailer een uitdaging om in te spelen op de continu ontwikkelende economie. Om dat te doen moet je precies weten wie je doelgroep is, hoe zij over bepaalde dingen denken en waar zij behoeften aan hebben. Wij hebben uit de jaarlijkse Global Consumer Insights Survey van PwC, waarvoor 21 duizend consumenten zijn ondervraagd, wat inzichten opgedaan. In deze blog geven wij de belangrijkste inzichten weer over het winkelgedrag van de Nederlandse consument anno 2019. 

Online aankopen doen
Iedereen weet dat er steeds meer aankopen online worden gedaan. Toch is het opvallend dat de Nederlandse consument een inhaalslag aan het maken is. Vorig jaar kocht 22% eens per week iets online, nu is dit percentage al gestegen naar 32%. Met deze stijging van 10 procentpunten ligt Nederland voor op het wereldwijde gemiddelde, die toenam tot 31%.

De Nederlandse consument loopt nog wel achter op het aankopen van producten via een smartphone of een ander mobiel device. Wereldwijd koopt een kwart van de consumenten wekelijks iets via zijn smartphone of mobiel device. In Nederland ligt dit percentage veel lager, namelijk 19%. Toch is het als retailer de moeite waard om in te spelen op de mobiele trend. Het aantal mensen dat aankopen doet via hun smartphone neemt elk jaar flink toe en degenen die dat doen zijn vaak loyaler, meer betrokken en geven meer uit dan mensen die via andere kanalen aankopen doen.

De fysieke winkel
Hoewel de winkelstraat het niet makkelijk heeft, koopt minstens 85% van de Nederlandse consumenten eens per maand iets in de fysieke winkel (supermarkten niet meegerekend). Contant betalen gebeurt steeds minder vaak in de fysieke winkel. 23% van de consumenten geeft aan wel is met een mobiele telefoon te hebben betaald, 11 procentpunten meer dan vorig jaar. Hiermee staat Nederland op gelijke hoogte met Canada, Duitsland en Frankrijk. De absolute koplopers zijn China (86%) en Thailand (67%).

Om je fysieke winkel aantrekkelijker te maken, moet je veel waarde hechten aan de behoeften van je doelgroep. Bestaat jouw doelgroep uit jongeren tot 31 jaar, focus dan op zithoeken, narrowcasting en exclusieve diensten zoals personal shoppers. Ook vinden deze jonge consumenten eenvoudige betaalmethoden en wifi belangrijk. Vijftigplussers hebben juist andere behoeften. Zij hechten veel waarde aan een leuke winkelervaring dankzij goed personeel en storedesign die de winkel overzichtelijk maakt.

Duurzaamheid
We zijn allemaal druk bezig met duurzaamheid, toch? Dat valt tegen. In Nederland heeft 19% van de consumenten geen interesse in duurzaamheidsaspecten, over de rest van de wereld geldt dit voor 13% van de consumenten. Nederlanders zijn dus beduidend minder geïnteresseerd in duurzaamheid dan de rest van de wereld, maar toch houden veel Nederlanders wel rekening met dit begrip, en zij laten dat zien ook. Vooral in de aankoop van plastic is dit zichtbaar. Ook het kopen van merken die duurzame praktijken promoten en het kiezen voor producten met een traceerbare herkomst vinden duurzaamheidsbewuste mensen belangrijk.

Er zijn grofweg 4 typen duurzaamheidsbewuste consumenten te onderscheiden. Als eerste zijn er de milieu-idealisten. Deze type kenmerkt zich als mannen onder de 35 jaar die kiezen voor duurzame producten om het milieu te beschermen en om een goed voorbeeld te geven voor andere.  Een ander type zijn de ‘plasticactivisten’. Dit zijn vaak vrouwen van 55 jaar en ouder die producten kopen met minder verpakkingsmateriaal en vermijden plastic waar mogelijk. Daarnaast zijn er nog de groene reizigers die kiezen voor duurzamere reismethoden en de kenniszoekers die vooral waarde hechten aan transparantie van de producten die ze kopen.

Wil je meer weten over hoe je het best kunt inspelen op jouw doelgroep met muziekbeeldgeur en social WiFi? Neem dan contact met ons op, zodat we je kunnen adviseren.

Bekijk hier alle resultaten uit het consumentenonderzoek