Experiental Retail: het nieuwe ondernemen

Retail zoals we het ooit kenden behoort steeds meer tot het verleden. Het concept was altijd eenvoudig: een winkel is een plek om dingen te kopen. Inmiddels gaat het niet alleen meer om prijs en gemak maar om een beleving te creëren die de zintuigen van je klanten prikkelt en ze meeneemt in jouw verhaal. ‘Experiental retail’ is het nieuwe ondernemen.

Kijk maar naar Apple die onlangs de winkels heeft hernoemd naar ‘stadspleinen’, waar het winkelen wordt omgevormd tot een sociale omgeving met workshops, optredens en meer. Of onze klant HEMA die als onderdeel van haar nieuwe, internationale formule een foodconcept heeft gelanceerd met een compleet nieuwe look en feel. Op deze manier neemt HEMA klanten mee in haar verhaal dat steunt op de pijlers kwaliteit, design en prijs.

We staan aan het begin van een retail-renaissance. Elke retailmarketeer heeft nu de kans om een vooruitstrevende retailtechnoloog te worden, die de fysieke winkel en online kanalen samenbrengt in één klantervaring. En de fysieke winkel wordt juist weer belangrijker om de zintuigen van de klant te prikkelen met sfeer, service en activiteiten.

Een mooi voorbeeld hiervan is Amazon, deze zeer succesvolle webshop opent nu ook fysieke winkels. De winkels fungeren als het ware als een marketingtool voor de producten en de service die Amazon levert.

Van afwachten naar experimenteren

‘Experiental retail’ vraagt om een nieuw soort ondernemerschap. Van afwachten naar experimenteren. Hoe? Zorg dat je rekening houdt met de volgende elementen:

  • Interactiviteit: zorg dat alle zintuigen van je klant geprikkeld en verbonden worden. Door klanten te laten voelen, horen, zien, ruiken en aanraken, creëer je een blijvende herinnering.
  • Originaliteit: verras je klanten en geef ze het gevoel dat ze in een andere wereld binnenstappen met je originaliteit en authenticiteit.
  • Persoonlijke benadering: klanten willen als individu benaderd worden en zijn steeds minder gevoelig voor massacommunicatie. Ze willen het gevoel hebben dat de ervaring en het assortiment voor hen is gecreëerd.
  • Innovatie: of het nu interactieve displays, beacons, pop-up stores of de versmelting van off- en online kanalen zijn: de technologische innovaties bieden je de kans om je snel aan te passen aan een steeds dynamisch wordende consument.
  • Betrouwbaarheid: zorg dat je systemen betrouwbaar zijn: dus up-to-date, onderhoudsvriendelijk en uiteraard afgestemd op jouw doelgroep en winkelformule.

Conclusie? Als ondernemer moet je samen met je team passie en bezieling voor de klant, producten en omgeving uitstralen. Met gastvrijheid, sfeer en service als randvoorwaarden om klantbeleving en betrokkenheid te vergroten. Het door en door kennen van je klant en deze weten te boeien en te binden. Dat is waar het om draait.

Meer tips over het vergroten van betrokkenheid en de klantbeleving? Lees ook de blog Beïnvloed je klanten met deze tips waarin we iedere maand 2 beïnvloedingstechnieken voor je uitdiepen of neem contact met ons op.