Hoe creëer je de ultieme terrasbeleving voor je gasten?

De zomer is begonnen, de hittegolf komt eraan. Dat betekent maar één ding: het terrasweer is in aantocht! Een fijne service, goed personeel en heerlijk eten én drinken zijn essentieel voor een goed terras, maar hoe creëer je de ultieme terrasbeleving? In deze blog zetten we de beste tips op een rijtje.

1. Praatje maken
Het wordt iedere horecazaak aanbevolen om een praatje te maken met de gasten maar toch schiet het er vaak bij in. Dit komt omdat de medewerkers het niet durven of er geen tijd voor hebben. Een praatje hoeft niet lang te zijn. Stel simpelweg een interessante vraag zoals: ‘Hoe is je dag?’ of ‘Ben je al eens eerder bij ons geweest?’ Door een praatje te maken, werk je aan de relatie met de gasten, stijgt het vertrouwen en zullen ze meer besteden.

2. Viervoeters
Zet op warme dagen bakjes met water neer voor viervoeters. Het beste is om dit te doen voordat de eerste bestelling is opgenomen. De gast heeft dan nog niet de kans gehad om het zelf te vragen, waardoor diegene aangenaam verrast wordt.

3. Hapjes en drankjes proeven
Verras je gasten door rond te gaan met een proefhapje of drankje. Hierdoor creëer je een contactmoment en door iets te delen waar je trots op bent, bouw je aan de band met de gasten. Bovendien kan het zo zijn dat de gasten het proefhapje zo lekker vinden, dat zij het bestellen en dus meer besteden.

4. Koud water of sproeiers
Zet op hele warme dagen koud water of sproeiers neer op tafel. Op hele warme dagen zullen je gasten aangenaam verrast worden door deze verkoeling.

5. Deel waterijsjes of stukken vers fruit uit
Zorg voor nog meer verkoeling door gratis waterijsjes of stukken vers fruit uit te delen. Extra verkoeling is altijd van harte welkom op hele warme dagen.

6. Bestrijd kleine beestjes
Kleine beestjes, zoals wespen en fruitvliegjes, zijn vaak ongewenst. Zet daarom producten neer zoals wierrook, kruidnagel met citroen en azijn die deze beestjes afweren en bestrijden. Lees hier nog meer tips over het bestrijden van kleine beestjes.

7. Servicekit
Om je echt te onderscheiden van de concurrent, moet je iets doen dat de klant bij blijft. Stel daarom en servicekit samen. Het is een klein gebaar maar maakt een groot verschil. En servicekit kan bijvoorbeeld bestaan uit: powerbanks, zonnebril, zonnebrand, kleurplaten, kleurpotloden en vochtige doekjes.

8. Tevredenheidschecks doen
Peil regelmatig de tevredenheid van je gasten. Dat kan een paar minuten na het serveren van een gerecht, maar ook tussen de gangen door. Onderscheid je door niet de standaard tevredenheidscheck te doen. Vraag niet of alles naar wens is maar vraag bijvoorbeeld: ‘Hoe bevalt de wijn in combinatie met de vis?’ of ‘Hoe smaken de hamburgers?’

9. Terrasheaters en fleecedekens
Voor de koudere avonden: zet terrasheaters aan en breng persoonlijk fleecedekens rond. Door de fleecedekens niet op de stoelen klaar te leggen maar ze zelf rond brengen, creëer je opnieuw een contactmoment met je gasten. Het is ook mogelijk om een contactmoment te creëren door te vragen of de gasten de terrasheater aan willen, in plaats van de terrasheaters ongevraagd aan te doen.

10. Persoonlijke boodschap
Neem afscheid met een persoonlijke boodschap op de bon. Schrijf bijvoorbeeld een smiley op de bon. Dit kan ervoor zorgen dat de gast je horecazaak met een glimlach vertrekt. Bovendien blijkt uit onderzoek dat gasten meer fooi geven wanneer er een smiley op de bon staat.

En vergeet natuurlijk niet dat de juiste achtergrondmuziek garant staat voor een goede sfeer, zowel binnen als buiten. Veel horecaondernemers denken er niet aan dat audioapparatuur ook buiten geplaatst kan worden zodat je gasten ook op je terras kunnen genieten van achtergrondmuziek. Meer weten? Neem contact met ons op.