Hoe verbeteren je sportprestaties door muziek?

Een sportschool zonder muziek, krachttraining in doodse stilte, hardlopen zonder oortjes of koptelefoon.. Kun jij je het voorstellen? Dat muziek en sporten onlosmakelijk met elkaar verbonden zijn en dat we nét dat tandje extra kunnen bijzetten bij een goede beat, weten we wel. Maar wat is nu eigenlijk precies het effect van muziek op sportprestaties?

Er is, zeker de laatste jaren, veel onderzoek gedaan naar de invloed van muziek op sportprestaties. Een vooraanstaand sportpsycholoog noemde muziek ook wel ‘een soort legale doping’. Muziek beïnvloedt lichaam en geest tijdens fysieke inspanning op meerdere manieren:

Muziek motiveert

Vrolijke, opzwepende muziek verhoogd de productie van het plezierstofje dopamine in je hersenen. Dopamine zorgt voor een verbetering van de gemoedstoestand. Negatieve gedachten worden onderdrukt en het gevoel van kracht en geluk neemt toe. Ook heeft dopamine een positieve invloed op de bewegingscontrole. Dat komt goed van pas tijdens het sporten!

Muziek leidt af

Door muziek vergeet je soms bijna dat je een flinke inspanning aan het leveren bent. Hoe dit komt? Bij bijvoorbeeld uptempo muziek moeten je hersenen simpelweg meer informatie verwerken waardoor ze minder aandacht aan pijn of vermoeidheid besteden. Bij het hardlopen kan de prestatieverbetering hierdoor oplopen tot 15%! Dit werkt overigens alleen bij gemiddelde inspanning. Zodra je zo’n zware inspanning levert dat je lichaam te verzuurd en vermoeid raakt, heeft muziek hier geen effect meer op.

Je blijft in het juiste tempo met een goede beat

Muziek zorgt ervoor dat je op het ritme gaat bewegen, waardoor je efficiënter en constanter sport. Dit zorgt weer voor een betere prestatie en een beter uithoudingsvermogen.

Een klein testje…

Maar wat is de juiste beat? Even een snelle test: tik eens een willekeurig tempo met je vingers op tafel of op je been.. Denk er vooral niet teveel bij na.
Grote kans dat je ongeveer 120 beats per minuut (dus 2 keer per seconde) tikte. Klopt het? Dit is namelijk een onbewuste voorkeur die de meeste mensen hebben, uitzonderingen daargelaten uiteraard. En wat denk je; om beter te presteren werkt muziek tussen de 120 en 140 bpm het best.

De perfecte beat:
Warming up en cardio: 115 – 125 bpm
Kracht- en zware conditietraining: 135 – 140 bpm

Dit zijn uiteraard gemiddelden. Voor bepaalde sporten of trainingen, zoals yoga waar de BPM veel lager ligt, kan de passende beat afwijken.

Meer weten over goede muziek voor in je sportschool? Neem contact met ons op of lees meer over de mogelijkheden voor muziek in de sportschool