De invloed van geur op jouw klanten

Geur kan enorme effecten hebben op de resultaten van jouw onderneming. Ons reukvermogen is het meest krachtige zintuig en beïnvloed ons gedrag zonder dat we het bewust doorhebben. Ons reukorgaan is namelijk, als enige zintuig, direct verbonden met het deel van onze hersenen dat emoties zoals genot, plezier, geluk en waardering reguleert.

Het gedrag van je klanten is dus te sturen door het inzetten van de juiste geur. Er zijn verschillende onderzoeken naar het effect dat geur teweeg kan brengen. Hieruit blijkt dat één geur tot wel duizend herinneringen kan opwekken. En wist je dat 75% van onze emoties wordt bepaald door wat we ruiken? Geur in jouw winkel, kan klanten een positievere beoordeling geven. Maar welke mogelijkheden zijn er eigenlijk als het gaat om geur?

De juiste geur

De juiste geur zorgt voor een betere ervaring bij de klant. Wanneer de geur prettig is, blijft een klant langer, geeft hij meer uit en is ook eerder bereid om terug te komen. Met het gebruik van geuren, ben je in staat om verschillende emoties op te wekken. Het is dus belangrijk om te weten welke emotie een bepaalde geur opwekt als je wil bepalen welke geur op jouw locatie past.

Effecten van geur

In onderstaande infographic zijn de verschillende emoties, die geur teweeg kan brengen, vermeld. De geur van winterkruiden, mahonie, appel en hout zorgen voor een gevoel van comfort en vriendelijkheid. Heb je een winkel in bijvoorbeeld outdoor- of reisartikelen en wil je het gevoel van avontuur creëren, dan kan de geur van dennenbos of een frisse zeelucht dit realiseren. Voor totale ontspanning en rust, zijn de geuren van kruidenmix, citroengras en lavendel goede opties. Geuren van warm brood, appeltaart, popcorn en koffie zorgen voor de emoties geluk en nostalgie. Er zijn dus verschillende mogelijkheden om je klant echt in de sfeer van jouw winkel te laten komen, door middel van geur.

Kwaliteitsbeleving met geur

We kunnen concluderen dat het belangrijk is om de geur te kiezen die bij jouw onderneming en doelgroep past. Wanneer je dit doet, zullen je klanten het geureffect echt beleven. Zo heeft het verspreiden van de geur van brood in een supermarkt de omzet verdrievoudigd en verdubbelde de omzet op een damesafdeling in een winkel bij de verspreiding van een vanillegeur. Dit geeft wel weer hoe versterkend geur kan werken. Lees hier meer over klantbeleving met geurmarketing.

Het prikkelen van meerdere zintuigen van je klanten kan nog grotere effecten teweeg brengen. Het combineren van een luxe geur in combinatie met complexere muziek zorgt er bijvoorbeeld voor dat jouw klanten de kwaliteit en prijs van je producten hoger inschatten dan met alleen geur of alleen muziek.

Wil je meer weten over de mogelijkheden van beleving in jouw onderneming? Neem contact met ons op of lees meer over klantbeleving op onze website.

Bekijk hier de Infographic