Klantbeleving voor startende ondernemers

Als startende ondernemer komt er veel op je af: businessplan, KvK, locatie, administratie en nog veel meer. Voordat je de deuren van je nieuwe onderneming kunt openen, heb je natuurlijk over al deze aspecten nagedacht. Daarnaast is voor het slagen van je nieuwe onderneming een goede klantbeleving onmisbaar! Wij helpen je hiermee graag op weg in deze blog. 

Het klinkt als een inkopper maar vergeet deze eerste stap niet: zorg dat je inzichtelijk hebt welke doelstellingen je hebt en wie precies je doelgroep is. Vervolgens kun je slimme technologieën toepassen die de klantbeleving vergroten. Deze technologieën zorgen voor emotie, herkenning en associatie, en dat leidt tot meer aankopen, een langere verblijfsduur, terugkeerbezoek en dus een hogere omzet!

Wij geven hieronder een aantal tips en beschrijven een paar technologieën die voor meer klantbeleving zorgen:

  1. Gebruik maken van muziek
    Muziek beïnvloedt het koopgedrag van klanten. Klanten blijven langer in de winkel en kopen meer als de juiste muziek wordt gedraaid. De juiste muziek hangt af van de sfeer die je wilt creëren en de doelgroep die je wilt bereiken. Bekijk hier onze infographic met meer informatie over de invloed van muziek in de Horeca en Retail. Vergeet bij de keuze van muziek ook je audioapparatuur niet zoals het aantal, het soort luidsprekers en de spreiding van het geluid. De muziek moet natuurlijk goed klinken en geen storingsfactor zijn in jouw onderneming. Muziek wordt het best gebruikt wanneer op de onbewuste zintuigen ingespeeld wordt en het niet een overheersende maar dienende rol heeft.Vooral in de horeca wordt nog steeds wel eens (illegaal!) gebruik gemaakt van consumentenproducten zoals Spotify en Deezer. Deze mogen echter alleen voor privédoeleinden gebruikt worden. Je kunt hoge boetes voorkomen wanneer je rechten afdraagt aan Buma/Stemra en Sena of gebruik maakt van rechtenvrije muziek.
  2. Breng een boodschap over via beeld
    Met bewegend beeld trek je direct de aandacht van de klant. Narrowcasting creëert meer beleving wat ervoor zorgt dat er meer voorbijgangers binnen komen en blijven! Dit zorgt weer voor meer (impuls)aankopen en meer omzet. Met narrowcasting kan zowel statisch als dynamisch beeld worden weergegeven, wij adviseren dynamisch beeld omdat dit maar liefst 400% meer wordt bekeken. Nog een aantal tips voor narrowcasting: creëer een kort en krachtige boodschap, zorg voor actuele content en houd de boodschap consistent op alle kanalen. Experimenteer met je content om te kijken welke content het best aansluit bij jou doelgroep en zorgt voor meer verkopen.
  3. Leer je klanten beter kennen door Social Wifi
    Social Wifi is ideaal voor zowel de klant als voor de winkel. Klanten gebruiken vaak hun telefoon om online het assortiment op te zoeken, reviews van andere klanten te bekijken of te controleren of ze nog genoeg geld op hun rekening hebben. Het is dus een handige service voor de klant, maar het heeft ook voordelen voor de winkel. Via Social Wifi kom je meer te weten over het gedrag en de wensen van jouw klanten en daar kun je met online marketing op inspelen. Zo kan je reclames ontwikkelen die precies aansluiten aan de behoeften en wensen van een klant. Ook kun je via Social Wifi gebruikers automatisch laten doorsturen naar jouw social media kanalen zodat het bereik hiervan wordt vergroot. Het is ook mogelijk om in te schakelen dat er automatisch pushberichten naar je klanten worden verstuurd wanneer zij verbinding maken met de wifi.
  4. Toepassen van geursystemen
    Wist je al dat de reuk het sterkste zintuig is? Het verspreiden van geuren, ook wel geurmarketing genoemd, is naast licht en muziek een manier om de sfeer in een winkel te beïnvloeden. Dit kan invloed hebben op het aankoopgedrag en de emoties van klanten. Ook kunnen geursystemen worden ingezet om mensen naar je winkel te lokken.

Wil je meer weten over hoe je de klantbeleving in jouw onderneming kunt vergroten door muziekbeeldgeur en social WiFi? Neem dan contact met ons op, zodat we je kunnen adviseren.