Dé horecatrends voor 2020

Eerder schreven we over de opkomst van de millenials, pop-up stores en het versterken van je concept door middel van storytelling. Vorig jaar voorspelden we de opvallende trend genaamd de belevingseconomie, waarin de beleving van de klant centraal stond. Maar welke horecatrends mag je in 2020 echt niet missen?

  1. Word vrienden met de natuur
    Het is een belangrijk onderwerp in het nieuws; onze planeet lijdt onder onze eetgewoonten. Het produceren van voeding heeft een grote negatieve impact op het broeikaseffect. We worden steeds bewuster waar onze voeding vandaan komt en wat voor gevolgen het heeft voor zowel onze eigen welzijn als de welzijn van de wereld. Restaurants spelen in op deze trend door vegetarische en/of veganistische gerechten op de menukaart te zetten. Daarnaast streven restaurants ernaar zo min mogelijk te verspillen en weinig afval over te houden.
  1. Hoe meer opties, hoe beter
    We houden van veel opties en mogelijkheden. Denk aan een groot assortiment, meerdere aanbieders en samenstelmogelijkheden. Eten thuis laten bezorgen is hartstikke populair en het aantal bedrijven die een bezorgservice hebben stijgt flink. We houden ervan om het internet af te struinen en het liefst willen wij een product customizen. Het samenstellen van je eigen unieke drankje, zelf bepalen welke ingrediënten op je burger gaan en zelf aan kunnen geven wanneer je bestelling wordt geleverd. Hoe meer de klant voor het zeggen heeft, hoe beter.
  1. Gezond eten is de start van een gezond leven
    Zoals al eerder is vermeld is gezond voeding steeds belangrijker. We zijn steeds bewuster bezig met voeding en een gezonde levensstijl. Dit resulteert in gezond eten; het liefst koolhydraatarm en weinig calorieën. Restaurants spelen op deze trend in door de voedingswaarde op de menukaart te vermelden. Ook is het vermelden van lactosevrije, glutenvrije en vegan gerechten op de menukaart niet meer weg te denken. Vorig jaar maakte de menukaart ook al een trend mee. De menukaart 2.0 is een gebruiksvriendelijke tabletmenukaart die makkelijk aan te passen is.
  1. #food
    Deze trend kwam de afgelopen jaren aanwaaien en is ook dit jaar niet weg te denken. Social media speelt een steeds grotere rol in de samenleving. Mensen posten over hun dagelijks leven waarin zij gaan lunchen en dineren. Dit jaar zijn weer veel smakelijke food-foto’s te verwachten, maar dan wel in combinatie met een hip interieur. Vorig jaar was het belangrijk om je te onderscheiden en de klant een beleving te geven door middel van een uniek interieur. Dit jaar is het belangrijk dat het interieur past bij het eten zodat de mooiste foto’s gemaakt en gepost kunnen worden.
  1. Vermaak elkaar
    Praten met je tafelpartner? Nee, in 2020 doen we het anders. We willen tijdens het diner vermaakt worden. Daarom is er een opkomst van spelletjescafés en galerierestaurants. Nu kun je tijdens het dineren je vrienden inmaken met een bordspel of beeldende kunst bewonderen. Ook wordt sporten en eten steeds vaker gecombineerd. Zo zijn er jeu de boules, doolhof en ping-pong restaurants in opkomst.

Wil jij je onderneming helemaal klaar maken voor 2020 en leren hoe je de zintuigen van je gasten kan prikkelen om een onvergetelijke ervaring te maken door muziek, beeld, geur en social WiFi? Neem dan contact met ons op, zodat we je kunnen adviseren.