overtuigingstechnieken

Beïnvloed je klanten met deze tips. #1 Storytelling & Consistency.

Neuromarketing is een ware revolutie. Je kunt niet om de onderzoeken heen dat we 95% van onze (aankoop)beslissingen onbewust nemen. Hoe geef je dit onbewuste brein van je bezoekers een duwtje in de goede richting? Iedere maand trekken we 2 kaarten uit ons kaartspel met overtuigingstechnieken en delen we hoe jij deze kunt inzetten.

Welke marketeer kent ze niet, de principes achter de wetenschap van overtuigen en beïnvloeden, geïnspireerd door o.a. Robert Cialdini. Ook wij grijpen regelmatig terug naar deze magische principes die je conversie en omzet een boost kunnen geven. Hiervoor spelen we een kaartspel met op Neuromarketing onderbouwde overtuigingstechnieken, waarbij we om de beurt een kaart trekken. Vervolgens brainstormen we over hoe we dit principe kunnen toepassen.

Maar omdat wij niets liever doen dan denken vanuit onze klant, spelen wij het spel ditmaal voor jou. Hoe kun jij deze principes toepassen om jouw bezoekers te binden en je omzet te boosten? Iedere maand pakken we 2 kaarten uit onze stapel en delen we onze inzichten met je. De kaarten van deze week:

Storytelling

Verhalen activeren je emotionele brein en worden beter onthouden. Hoe kun je dit toepassen in jouw winkel of horecagelegenheid? Nee, je hoeft niet letterlijk voor te gaan lezen. Zie je locatie als het verhaal. Als jij met sfeer en beleving een verhaal weet te vertellen, zal je bezoeker langer willen blijven en meer spenderen. Denk aan een gevoel van nostalgie dat je met muziek kunt bereiken, een herinnering die je kunt opwekken met behulp van geur of jouw producten die tot leven komen door middel van bewegende of zelfs interactieve beelden. Houd dus bij de keuzes van het soort muziek, beeld en geur altijd het verhaal dat je wilt vertellen in je achterhoofd.

Commitment & Consistency

Klinkt goed, een verhaal vertellen. Maar niet minder belangrijk is het om te bepalen of dit verhaal aansluit bij je doelgroep, je concept en je producten. Zo komen we aan bij het tweede principe: Commitment & Consistentie. Zorg dus dat het verhaal dat je vertelt bij je merkwaarden past en doorgevoerd wordt in alle uitingen waarmee je bezoeker in aanraking komt.

Een andere manier om deze overtuigingstechniek in te zetten is om in te spelen op het feit dat jouw bezoekers zelf ook consistent gedrag willen vertonen. Hoe pak je dit aan? Door je bezoekers stap voor stap te verleiden. Als men zich eenmaal heeft laten verleiden tot een kleine stap waardoor ze binding met je hebben (Commitment), zijn ze eerder geneigd om ‘ja’ te zeggen tegen een vervolgstap. Wie A zegt, wil immers ook B zeggen.

Denk bijvoorbeeld aan het geven van een sample, het stellen van een simpele vraag, wat dan ook! Een kleine stap kan leiden tot het doen van een aankoop, het geven van een aanbeveling bij familie of vrienden en ga zo maar door. Een mooi voorbeeld uit onze ervaring zijn digitale stoepborden. Een wandelaar die niet direct de intentie heeft om je winkel of horecazaak in te gaan kan door een pakkende boodschap de stap nemen om naar binnen te gaan. Onderzoek toont zelfs een stijging van 150% van wandelaars die binnen stappen aan door digitale stoepborden! En als we eenmaal een kleine stap hebben gezet, zijn we geneigd om verder te gaan.

Medio november trekken we weer 2 nieuwe kaarten. Volg ons op Facebook of LinkedIn om op de hoogte te blijven (en ja, je hebt het door, we passen hiermee het principe van Commitment en Consistency toe).

Lees ook: Beïnvloed je klanten met deze tips. #2 Peak-end Rule & Availability Heuristic