De ultieme beleving. Zo creëer je een positieve sfeer!

In Magazine Kosmetiek vertelt onze Sales Director Boy Boomsma over ultieme sfeerbeleving. Een verse bos bloemen, muziek op de achtergrond: voor je klanten wil je graag een fijne sfeer creëren. Waarom is sfeer zo belangrijk en hoe optimaliseer je hiermee de klantbeleving?

Je kunt de sfeer in jouw onderneming met allerlei elementen beïnvloeden. Muziek en geur vormen belangrijke schakels om klanten cognitief te sturen.

Geurassociaties

Alleen al het feit dat 75% van onze dagelijkse emoties wordt bepaald door wat we ruiken betekent dat er bij bedrijven een belangrijke rol is weggelegd voor geurmarketing. Iedere geur roept naast het effect een bepaalde associatie op en die is voor iedereen persoonlijk. Die associatie houdt vaak een vertaling naar een herinnering of gevoel in. Denk maar aan het parfum van je eerste liefde of de geur van thuis; deze aroma’s hebben direct invloed op je gevoel. Met de juiste geur in je onderneming stijgt de omzet, omdat een aangename geur een behaaglijk gevoel oproept waardoor mensen langer willen blijven en bereid zijn meer uit te geven.

Effecten van muziek

Naast geur is muziek eveneens een belangrijke rol toebedeeld om mensen cognitief te beïnvloeden. Uit onderzoek blijkt dat muziek die niet aansluit bij de beleving van een product of merk, de koopintentie juist doet verlagen. De wetenschappers ontdekten dat passende muziek meer begeerte naar het product opwerkt en het vertrouwen hierin doet toenemen, dan wanneer het geen muziek ten gehore werd gebracht. Wat passende muziek is, is voor iedere onderneming anders. In een warenhuis is bijvoorbeeld onderzocht dat herkenbare en trage liedjes het aankoopgedrag van mensen het meest stimuleren en dat winkels die muziek draaien sowieso beter verkopen dan winkels die geen muziek draaien.

De grootste valkuil bij het kiezen van de juiste muziek? Veel ondernemers gaan uit van hun eigen smaak of de smaak van het personeel. “Wat wil mijn doelgroep” en “hoe moet de muziek door de dag heen klinken” zijn vragen die je jezelf kunt stellen als je het hebt over passende muziek. Muziekprogrammeurs kunnen je daarin adviseren op basis van je doelgroep en je formule. Richt je je voornamelijk op het hogere segment en zijn je klanten hoogopgeleid, dan past daar een complexere muziekstijl bij. Je kunt hierbij denken aan jazz, klassiek, soul of lounge. Klassieke muziek zou volgens onderzoek indirect een stijlvoller gevoel oproepen. Mensen wanen zich in een luxere omgeving en zijn daardoor bereid meer te spenderen, waardoor ze bijvoorbeeld sneller die grotere cappuccino bestellen dan het kleinere formaat.

Naast een passende stijl is een goede flow van de muziek belangrijk, waarbij uptempo en langzamere nummers worden afgewisseld.
Wil jij meer weten over de mogelijkheden rondom klantbeleving in jouw zaak? Neem contact met ons op!

Lees hier het hele interview:

https://www.ddjmedia.nl/wp-content/uploads/2018/03/sfeerbeleving.pdf