‘Vier sfeermakers voor horeca en retail’

Als ondernemer in de horeca of retail branche moet je goed nadenken over een aantal essentiële zaken. Denk hierbij bijvoorbeeld aan; het concept, het soort service die je wilt leveren, het menu of de productkeuze, de inrichting, het ontwerp en de vormgeving. Allemaal aspecten die zorgen voor een positieve merkbeleving. Maar is er nóg meer waar je over na kunt denken? Absoluut! Er mist nog één key element: sfeer. Het prikkelen van de zintuigen wordt steeds belangrijker om de ervaring van een gast of klant zo compleet mogelijk te maken. Met deze vier tips kun je de sfeer in jouw onderneming verhogen!

1. Kies de juiste muziek
Stel je eens voor: dineren zonder muziek of een winkel binnenstappen waar het helemaal stil is. Je voelt je er waarschijnlijk niet op je gemak. Voor elk moment wil je een ultieme sfeer kunnen neerzetten. Tijdens een rustige ochtend, een bruisende borrelmiddag of wat meer up-tempo muziek aan het einde van de dag. Door te kiezen voor de juiste muziek in jouw winkel of horecazaak, bepaal jij de sfeer en versterk je het imago. Zorg er daarom voor dat je je goed laat adviseren over geschikte muziekstijlen die aansluiten bij het imago en de doelgroep van de onderneming. Zo zorg je altijd voor de meest passende muziek.

2. Maak gebruik van visuals
Het oog wil ook wat. Door gebruik te maken van beeldcommunicatie, maak je de beleving compleet en de communicatie naar jouw doelgroep doeltreffend. Visuals kunnen een mooie toevoeging zijn bij de muziek die je afspeelt, maar deze kunnen bijvoorbeeld ook afgewisseld worden met eigen beeldmateriaal en advertenties. Met narrowcasting zet je de boodschap van jouw bedrijf extra kracht bij!

3. Zet geurmarketing in
We hebben nu al de zintuigen horen en zien gehad, maar wist je dat je ook kunt zorgen voor een aangename sfeer door geurmarketing? Geur is het sterkste zintuig van de mens. Kies voor een passende geur om de stemming en het koopgedrag van de klant positief te beïnvloeden. Niet alleen zorgt het voor het creëren van een fijne ambiance en blijvende herinneringen, het verwijdert ook nare luchtjes.

4. Gebruik goede apparatuur
Om muziek, beeld en geur goed in te zetten als sfeerverhogers, heb je betrouwbare apparatuur nodig van goede kwaliteit. Muziek moet bijvoorbeeld klinken als een deken van geluid wat je enkel realiseert door luidsprekers met een goede spreiding. De microfoons die worden gebruikt om te zingen of om te roepen moeten een helder geluid geven zonder gekraak of gefluit. Kies daarom je apparatuur zorgvuldig uit en laat regelmatig de audio apparatuur checken door de specialist.

Een avondje uit naar een restaurant of het bezoeken van een winkel gaat dus veel verder dan alleen lekker eten of mooie spullen kopen. Wie echt een goede indruk wilt achterlaten bij de gast of klant, zorgt voor een complete beleving met sfeerverhogende elementen. Daarbij is het belangrijk dat niet alleen het gehoor geprikkeld wordt. Je kunt zoveel meer door ook beeld en geur in te zetten. Maak de perfecte combinatie tussen zien, horen, ruiken, voelen en proeven om een spetterende eerste indruk te maken!